Teckenbergs blogg

Teckenbergs blogg

Dubbelgnäll

TrädgårdPosted by Teckenberg Jan 18, 2013 16:28:46

Luften har lite gott ur mig med skrivandet när jag inte lyckades skapa en blogg. En ram blev det och några bilder men sedan tog det stopp.

Vi som inte är födda och uppvuxna med det tekniska samhället utan är mer eller mindre självlärda får allt större svårigheter att hänga med. Men jag vill inte sluta skriva så det får bli lite blandat så här framöver tills Adonis strålande uppsyn visar sig i vårträdgården.

Många hyllar de stora tekniska framstegen och ser det som lösningar på alla utmaningar som vår planet står inför. Själv är jag mera skeptisk och avvaktande även om jag inser nödvändigheten av teknisk innovation.

Härom veckan hade vi ett bankärende, ett enkelt sådant som vi passade på att utföra när vi ändå var i centrum.

Hela banken hade fått ett ansiktslyft och jag kände inte alls igen mig. Inga kölappar längre utan endast en reception att köa i. Alla ärenden som hade med kassa och kontanter att göra hade flyttats till andra sidan gatan.

Nåväl...vi ställde oss i kö till denna reception , överkomlig kötid på ca 10 minuter. Väl framme fick vi en lite plastmanick som skulle pipa när någon hade tid att ta hand om vårt ärende och vi anvisades att sätta oss ner i den nya skinande bankcafeterian!!

Jovisst - banken hade byggt en cafeteria och väntande kunder bjöds på en kaffe, dock inte kaffebröd - det fick man betala själv. Jag betalar gärna för en kopp kaffe med dopp men banken...detdär verkar bara sniket. Antingen eller är alla ggr bättre än att bjuda på den ena halvan!

20 min. skulle väntetiden vara. Gott om tid att sitta och iaktta alla pipande manicker och alla människor som sprang omkring med mobiler som ständigt tycktes vilja något.

Det tog 50 minuter innan det pep och en ung dam visade oss till nästa station som var ett skrivbord med en dator. Dock kunde hon inte hantera vårt ärende där utan gick iväg till en annan station.

När vårt ärende äntligen var klart hade det gott över en timme, ett ärende som förut i de gamla kassakösystemen säkerligen hade handlagts på en kvart.

Jag luftade mitt missnöje och undrade vem denna tekniska utveckling gagnade?

Uppenbarligen inte kunderna eftersom man gjort det valet att kundernas tid är mindre värdefull än bankens....synd att du har en sådan åsikt...sa hon.

Åsikt????????

I lokaltidningen kan man läsa om bankens verksamhet som drivs av nytänkande där bankärenden numera integreras med övriga ärenden som en fika på stan.

Jag är inte övertygad.

  • Comments(2)//teckenbergblogg.besokstradgardar.se/#post166